Brainstormen voor nieuwe content: zes tips
Ik ben een communicatiespecialist in hart in nieren met inmiddels een brok aan ervaring. En toch; iedere dag is het weer wennen en rennen. Van hot naar her en van hier naar ginter. Verschil met mijn eerste marketingfunctie (inmiddels alweer 20 jaar geleden) is dat er inmiddels drie kinderen zijn bijgekomen en minimaal één hersenhelft verruild is voor pampers, broodtrommels, sportschema's en kindvriendelijke recepten.
Wildgroei aan ideeën
Maar de passie en de werklust zijn nog hetzelfde en de creatieve ingevingen voor nieuwe content voor mijn klanten blijven opspatten. Klinkt goed toch? Yep, alleen wil ik die wildgroei van ideeën stroomlijnen en er iets concreets mee doen. Momenteel komen de ideeën op terwijl ik zit te hijgen op een volgeladen bakfiets of sta te wachten voor de kassa. Tegen de tijd dat ik ze kan noteren zijn ze alweer weggeglipt, samen met een stroom andere gedachten en spinsels. Zo zonde!
Oogsten van ideeën
En ik weet dat ik niet de enige ben. Dagelijks spreek ik mijn klanten, veelal ondernemers of marketing-communicatiespecialisten die vastlopen bij het genereren van ideeën voor hun content marketingstrategie. Dus heb ik mijn ervaring omgezet naar zes praktische tips voor het oogsten van nieuwe ideeën. Hoe kan ik met een paar momenten per maand (kort graag!) concentreren op alle ideeën in mijn hoofd en deze op papier krijgen?
Hieronder zes tips om gezellig en effectief te brainstormen met jezelf. Even het hoofd koel en koppie erbij en je zult zien dat je eenvoudig van een wildgroei aan ideeën naar een topidee komt.
6 brainstorm tips
Tip 1: Zet je probleem of uitdaging om in een vraag.
Zet je vraag in een tot twee eenvoudige regels op papier en knal er een groot vraagteken achter. Geloof me, als je brein een vraagteken ziet gaat het direct aan de slag. Bijvoorbeeld; Welke nieuwe content kan ik bedenken voor ons nieuwe product x?
Tip 2: Ga spuien, schrijf alle ideeën op.
Ga voor heel veel ideeën. Van gewone tot banale en van gekke tot saaie. Oordeel niet! Dat doe je pas na je plaspauze. Heb je een dip, ga dan nog even door. Bijvoorbeeld nog 15 minuten of nog 10 ideeën.
Tip 3: Maak gebruik van inspiratiebronnen. Pak er dingen bij die je brein triggeren. (Online) magazines, reclamefolders, Google afbeeldingen of een lijstje met trends binnen je vakgebied. Zelf word ik hier altijd heel creatief van. Koppen boven artikelen in uiteenlopende magazines - denk aan de Linda, VT wonen, Kruidvat folder en Bijenkorf magazine - prikkelen mij. Lees ook eens mijn blog 27 ideeën voor een toptitel van je blog. Inspiratie gegarandeerd!
Tip 4: Tijd voor pauze.
Heb je 50, 60 of 70 ideeën? Ga dan naar het toilet of strek de benen, pak nog iets te drinken en doe even 10 minuten wat anders.
Tip 5: Beoordeel je ideeën.
Zorg dat je een lijst van ca. 10 ideeën overhoudt en neem weer een korte pauze.
Tip 6: Werk deze ideeën uit.
Omschrijf en teken ze en maak eventueel een actieplan. Vraag jezelf af wat je ervoor nodig hebt om deze content te publiceren? Kun je niet zo goed kiezen, selecteer dan je grappigste of meest onderscheidende ideeën en ga ermee aan de slag. Deel je twee tot drie keer per maand zelf gegenereerde content? Dan kun je met een half uurtje brainstormen al een maand of drie vier vooruit.
Doe dit met enige regelmaat en je zult zien dat je hier goed in wordt en je je ideeën beter de baas bent. Geloof me, ze poppen zo af en toe echt nog wel op, dus voor de zekerheid toch maar je mobieltje met notities in je (luier) tas!
In mijn volgende blog ga ik verder in op een andere techniek om tot nieuwe content te komen: mindmapping. Zo zit jij de komende tijd zeker niet verlegen om onderwerpen.
Gratis download: 20 praktische tips voor het schrijven van een blog.
Over de blogger
Ik ben Ine en een beetje gemankeerd volgens mijn familie en vrienden. Ik sta zonder pardon om zes uur op om te rennen terwijl de wereld om me heen langzaam ontwaakt. Ik werk in een rap tempo - maar met heel veel liefde - de kids en manlief te deur uit om me vervolgens in eenzame opsluiting op het werk te storten.
Meer over Ine